Thursday, March 15, 2012

emo hokkey..!!

KAMI BENCI IBU BAPA YANG XRETI JAGA KESELAMATAN ANAK.. HUH!!

lately nih, mmg aku emo la.. sgt2.. huhu.. sedey hokkey, kalo tbaca dlm news pasal anak2 ilang, last2 dibunuh atau kemalangan.. sedey.. bdk kecek mcm tu mana la tahu erti keselamatan diri dia.. bagi dia semua org baik.. xder istilah org jahat... jd nak letakkan salah itu pada siapa? aku rase, Malaysia nih dah patut ade akta n undang2 sendiri berhubung keselamatan kanak-kanak seperti negara maju yg lain. Kata nak menuju negara majukan?? rasenye, kementerian yang berkenaan kena la pk something.. jgn cbuk nak berpolitik jer.. dah byk sgt isu kanak2 nih.. xkan la xreti2 nak pk.

dah sampai ketika nya MAK PAK luar sana masing2 lebih prihatin dgn keselamatan anak2.. jgn la ko ingat, ala, kedai depan umah jer.. xder hal la.. dulu aku kecek2 g kedai ok jer.. xkan la anak aku g sana pn nak berteman.. HELLO.... zaman ko dulu zaman ape.. ko jalan telanjang pn org xheran.. silap2 ko kena hambat balik ngan makcik2 kpg.. suh balik umah. masyarakat zaman dulu tu penyayang.. sume anak jiran jd anak dia.. masyarakat zaman skrg MAJU SGT... dlm otak dia, alah, anak org, lantak la.. bkn anak aku.. bile tkena batang hidung sendiri, mula la nak tunding jari cr salah org lain.. PLZ la.. otak tu jgn BODOH sgt wlaupn ko tu mmg BODOH..

adoi.. plz ye mak pak diluar sana.. xkisah la anak sape, kalo korang nampak jer bdk2 kecek jalan sensorang, tegur n tanya la dia.. mane tahu, dgn jasa yang sedikit tu, rahmat Allah berpanjangan ke atas keluarga korang.. mane tahukan.. biarlah kita nih mcm bz body ckit, tp itu kan utk keselamatan bersama.. oh, tetiba aku teringat pulak apa mak n cikgu sekolah rendah aku ajar kat kitorang adik beradik yang 5 pompuan nih..

mak aku : kalo nampak org xkenal buat ape? ( tangan sambil pegang rotan hokkey)
kitorang : jgn ckp..
mak aku : kalo dia tanya jalan ke ape ke?
kitorang : jgn layan.
mak aku : kalo dia datang dekat jgk?
kitorang : jerit.. lepas tu lari masuk rumah.
mak aku : mcmaner jerit?
kitorang : jerit kuat2!!
mak aku : jerit ape?
kitorang : api! api! ( sila bayangkan anda sdg lari sambil menarik2 rambut.. haha)

haha... sgt dah tua kematu nih pun aku masih ingat pesanan itu.. maknanya, kanak2 skrg perlu diajar kembali keselamatan diri di rumah dan di sekolah. hehe..

0 comments: